Compliance

Statuten

HospitaalBroeders is een stichting. Wilt u de statuten bekijken? U kunt ze hier inzien of downloaden: Statuten Stichting Internationale Orde van HospitaalBroeders (pdf).

Reglementen

HospitaalBroeders heeft een Reglement van de Raad van Toezicht van HospitaalBroeders (pdf) en een Reglement van de Directie van HospitaalBroeders (pdf).

Richtlijnen

HospitaalBroeders houdt zich aan de geldende wet- en regelgeving, met name:

  • Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG)

  • RJ 650 Richtlijn voor fondsenwervende instellingen

  • Code Telemarketing

  • Richtlijn werving nalatenschappen

  • DDDN (zelfreguleringscode)

  • Code Brievenbusreclame, Huissampling en direct respons Advertising

  • HospitaalBroeders onderschrijft de gedragscode van Goede Doelen Nederland

Salariëring medewerkers

HospitaalBroeders heeft een op de branche afgestemd salarisgebouw.

Gedragscode

HospitaalBroeders volgt een gedragscode voor het kantoor in Nederland: Gedragscode HospitaalBroeders (pdf). De internationale partners die met onze ziekenhuizen in Afrika werken hebben gezamenlijk een gedragscode opgesteld waar alle partners zich aan hebben gecommitteerd: Code of Conduct (pdf).

Integriteitsbeleid

Gezien de omvang van onze organisatie in Nederland (2,4 fte) is er gekozen voor de aanstelling van een vertrouwenspersoon als onderdeel van het integriteitsbeleid. Hierbij is uiteraard aandacht voor grensoverschrijdend gedrag en de gevolgen daarvan binnen de organisatie. De rol van vertrouwenspersoon wordt uitgevoerd door Ralph Roels, lid van de Raad van Toezicht. Indien er incidenten zijn, worden deze besproken in de Raad van Toezicht. Een jaarlijkse bespreking en evaluatie van de gedragscode is onderdeel van de Governance cycle waarbij alle aspecten hiervan besproken worden.

Klachten en complimenten

Donateurs zijn van levensbelang voor HospitaalBroeders. Wij proberen dan ook zo transparant mogelijk te zijn en helder te communiceren. Maar het kan natuurlijk zijn dat je ergens ontevreden over bent. Lees hier hoe je een klacht (of een compliment) kunt indienen.