Jaaroverzicht 2020

Een uitzonderlijk jaar

2020 gaat de boeken in als een uitzonderlijk jaar. De uitbraak van corona zette alles op zijn kop. Ook in Nederland heeft iedereen er op de een of andere manier mee te maken gehad. In Afrika zijn massale uitbraken, waar we zo bang voor waren, uitgebleven. Toch waren de gevolgen van de pandemie desastreus. Door strenge lockdowns mochten mensen niet naar buiten. Dat was nodig om het virus tegen te gaan maar de armoede kon daardoor genadeloos toeslaan. Vanuit onze 19 ziekenhuizen hebben wij hen geholpen die het hardst getroffen waren.

Verdeling besteding aan projecten in 2020

Verdeling bestedingen

Gelukkig konden naast de corona hulp ook nog lopende projecten en programma's in onze ziekenhuizen in Afrika financieren. In totaal hebben we in 2020 ruim € 376.000 besteed aan de projecten, waarvan meer dan € 77.000 aan corona hulp.

Outreach - Ouderenzorg

Huisbezoeken aan ouderen in Malawi

Het ouderenproject in Malawi is uniek in zijn soort. Het heeft een enorme impact op de levens van veel senioren in en rondom Mzuzu. Door de uitbraak van corona hebben we veel activiteiten moeten aanpassen. Vóór corona kwamen de ouderen naar drie gemeenschapshuizen verdeeld over de stad, maar sinds de uitbraak van het virus gaan onze medewerkers bij ze op huisbezoek. En dat is hard nodig.

Christopher Mhone, onze programma manager legt uit: “Tijdens de huisbezoeken geven we medische zorg, we kijken of er problemen met de gezondheid zijn en behandelen die. Veel ouderen leven in grote armoede en raken ondervoed. We zorgen ervoor dat zij voedzame maaltijden krijgen. En we verdrijven de eenzaamheid. Voor velen zijn wij de enigen die ze zien in deze coronatijd.”

Bekijk hier meer informatie over het ouderenproject in Malawi.

Outreach - Vaccinatieprogramma

Doorgaan met vaccineren

Sinds de komst van ons Outreachteam die vanuit onze kliniek in Oseikojokrom wekelijkse medische bezoeken aflegt aan kleine dorpjes op het platteland is de moeder- en kindsterfte spectaculair gedaald. Armoede, ondervoeding en slecht drinkwater maken het een helse klus om baby’s en peuters gezond op te laten groeien. Ons team zorgt er o.a. met een vaccinatieprogramma voor dat makkelijk te voorkomen ziektes tot het verleden behoren.

Maar de uitbraak van het coronavirus maakte hun werk moeilijker. En tegelijkertijd ook nóg belangrijker, want zonder vaccinaties krijgen mazelen, tuberculose en polio alsnog vrij spel. De huisbezoeken houden de kindjes van Oseikojokrom gezond.

Speciaal onderwijs - Huisbezoeken

Kinderen met een beperking thuis bezocht

Onze Elvira school in Malawi is een school voor speciaal onderwijs. Er zitten zo'n 100 kinderen op met een beperking. Ook zij mochten niet naar school vanwege de strenge maatregelen. Een harde dobber voor hen. Onze huisbezoeken waren ook voor hen cruciaal.

Maar niet alleen de kinderen maar het hele gezin werd geholpen. In sommige gevallen ging dat om extra voeding, bij anderen om medische hulp. Gelukkig konden ze in oktober weer naar school komen!

Bekijk hier meer informatie over het Child Development Center in Malawi waar de Elvira School onderdeel van is.

Covid-19 Noodhulp

Teams van verpleegkundigen delen voedselpakketten uit

Geen inkomsten, geen eten en slechts beperkt toegang tot een ziekenhuis… De totale lockdown - waar veel landen in Afrika voor gekozen hadden – was voor de meest arme gezinnen een groter probleem dan het coronavirus zelf.

Al binnen twee weken nadat de maatregelen in de meeste Afrikaanse landen van kracht werden, gingen er teams van verpleegkundigen vanuit de HospitaalBroeders-ziekenhuizen op pad om de meest kwetsbare mensen te helpen. Ze deelden onder andere voedselpakketten uit.

Met hulp van de Nederlandse stichting Contribute Foundation konden we maar liefst 19.250 kilo rijst, 4.388 liter olie, 66 kilo bonen en 525 kilo waspoeder uitdelen in de arme wijken New Kru Town en Congo Town van Monrovia. De samenwerking tussen ons personeel, de lokale communities en de Nederlands hulp van Contribute Foundation voorkwam massale honger in deze twee wijken.

Bekijk de video >>

Dank voor je steun!